lördag 19 december 2015

Chokladkola med havssalt

Den här kolan ville jag testa eftersom den görs på ett annat sätt än de kolor jag hittills lagat. Här skall socker och glukos (som jag köpt från vårt västra grannland, glukossirap funkar lika bra) kokas skilt och de övriga ingredienserna smälta ihop innan de rörs ner i sockerblandningen. Slutresultatet blev riktigt bra fastän jag nog undrade vad jag riktigt har ställt till med där ett tag.

Chokladkola med havssalt

350 g strösocker
2 msk glukos
100 g smör
2 dl grädde
1 dl ljus sirap
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk flingsalt

Flingsalt

Koka ihop socker och glukos till 170 grader, rör om bara lite. Massan ska bli varmt bärnstensfärgad. Låt under tiden smör, grädde, sirap, kakao, vaniljsocker och salt smälta ihop i en annan kastrull på svag värme. Rör sen ner smör-gräddblandningen i sockermassan och koka sen uppden och låt den sjuda tills den klarar kulprovet (124-127 grader). Häll den i en bakplåtspappersklädd form, låt svalna lite innan du strör över lite flingsalt. Låt kolan stelna till sig under natten (eller minst 5 timmar) innan den skärs i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar