måndag 21 december 2015

Nyttigare kladdkaka


Tänk att man kan laga en underbart
god kaka med dessa ingredienser!
Jag fick ett recept på en Paleo-kladdkaka av en kollega tidigare i höst. Med ingredienser som dadlar, kokosflingor, ägg och mandel som bas mixar man ihop en smet som sen går in i ugnen. Inget vetemjöl eller socker ingår. Spännande tänkte jag och provbakade en sats. Å riktigt gott blev det!

Jag böt ut mandelmjöl mot 2 dl solrosfrön som jag mixade till grovt mjöl. Jag tog lite flera dadlar än vad som stod i det ursprungliga receptet och lämnade bort honungen i stället.

Här är min variant på en nyttigare kladdkaka:

16 torkade dadlar (~140 g)
1 dl kokosflingor
2 dl solrosfrön som mixas till grovt mjöl
5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
En nypa salt
1/2 dl smält kokosolja
3 ägg

Mixa dadlar och kokos i en matberedare till en grovkornig massa. Häll i solrosfrömjöl, kakao, vaniljpulver, bakpulver och salt och mixa lite till. Tillsätt den smälta kokosoljan och äggen och mixa allt till en jämn smet. Häll smeten i en smord form (20 cm i diameter) och grädda ca 8 minuter i 175 grader. Kakan ska vara lite kletig när du tar ut den. Låt kakan svalna och låt den sedan stå svalt en stund innan servering.

Kakan står sig bra flera dagar i kylskåp också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar