lördag 21 december 2013

Tryffel i ny tappning

Idéen med att göra egna chokladskedar att smälta ner i varm mjölk har jag haft i bakhuvudet en tid. Det gör man genom att smälta choklad och hälla det i en form och låta en sked eller pinne stelna i chokladen. Att göra samma idé med chokladtryffel blev riktigt bra! Jag smaksatte tryffeln med kanel för att få en julig känsla. I och med att jag hade rätt små formar så blir det bara en liten kopp choklad.

Örjans chokladtryffel

2,5 dl grädde
150 g mörk choklad
150 g mjölkchoklad
0,5-1 dl socker
1 tsk kanel eller 1 tsk rivet apelsinskal
Ev. 50 g smör

Koka upp grädden och låt den koka en minut samtidigt som du vispar den. Bryt chokladen i bitar och lägg dem tillsammans med socker och kanel i en skål. Slå den kokande grädden över och rör tills chokladen smält. Tillsätt smöret och rör tills tryffeln är slät. Fördela tryffeln i formar, låt den stelna lite och placera en glasspinne i varje form. Låt tryffeln stå i kylskåp över natten. Lossa dem försiktigt och rulla i kakao.

Det var lite kletigt att få tryffel ur formarna till först, lättare gick det sen när jag hade haft formarna i frysen en stund.

Mina hjärtan blir bra till 1,5 dl varm mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar