måndag 21 april 2014

Små fågelbon

Efter att ha sett många tårtor och muffins med fågelbon på så infann sig också inspirationen hos mig. Vilken tur att jag köpte en liten grästyll för en tid sen!

Jag spritsade med vispad grädde smaksatt och färgad med smält choklad och det funkade fint för min lilla tyll. Vill man ha lite tjockare och kraftigare bon så läste jag om någon som "spritsat" med en vitlökspress.



Kladdkakemuffins (~ 20 minimuffins)

1 ägg
1,5 dl socker
1/4 tsk salt
1 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1/4 tsk bakpulver
1 dl vetemjöl
60 g smält smör

1,25 dl vispgrädde
30 g smält choklad

Chokladägg

Rör ihop ägg och socker med en gaffel. Röt i salt, kakao, vaniljsocker, bakpulver och vemjöl. Blanda därefter i det avsvalnade smöret. Häll upp smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i175 grader.

Smält chokladen och låt den svalna. Vispa grädden till skum och rör ner den lite avsvalnade smälta chokladen. Sprits små fågelbon på varje minimuffins och dekorera med chokladägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar